Onderwijs en welbevinden
Victor de Verkenner
Natuurlijk wilt u dat uw kind zo fijn mogelijk kan starten op de basisschool. Veiligheid en vertrouwen zijn daarbij belangrijke waarden. Wij zijn er dan ook trots op dat wij peuters vanaf drieënhalf jaar oud die bij ons zijn ingeschreven, de kans kunnen bieden deel te nemen aan de Victor de Verkenner-groep. Elke dinsdag of woensdag komen zij van 12:00 tot 14:00 uur op school om eerst met elkaar te lunchen waarna ze om 12:30 uur gaan wennen in de groep waar ze zullen instromen zodra zij vier jaar oud zijn. Zo leren zij hun leerkracht en klasgenoten alvast kennen!
Kleuteronderwijs
Bij ons op school huisvesten we 4 kleutergroepen. In onze kleutergroepen werken we volgens een beredeneerd aanbod. Dat houdt het volgende in:
Onze leerdoelen staan van te voren vast en daarop passen wij onze activiteiten aan. Van vakantie tot vakantie werken wij aan een (wereld)breed thema, om de kennis over de wereld te vergroten.
We openen dit thema met een voorstelling door de leerkrachten om de kinderen enthousiast te maken. Aan ieder thema koppelen wij taal- en rekendoelen. Deze bieden wij aan in de grote kring of in de kleine kring en daarnaast kunnen de kinderen nog met de doelen oefenen in de hoeken. Via het digikeuzebord kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig volgen. Op het digikeuzebord kiest de leerling of de leerkracht in welke hoeken gewerkt wordt en het bord registreert waar en hoe vaak de leerlingen ergens aan hebben gewerkt.
Bent u nieuwsgierig geworden naar ons kleuteronderwijs en wilt u zich daar graag een beeld bij vormen? Kom dan gerust eens langs voor een vrijblijvende rondleiding. Op de pagina ‘contact’ ziet u hoe u ons kunt benaderen.
Geïntegreerd onderwijs
In de groepen 4 tot en met 8 werken wij met geïntegreerd onderwijs vanuit de methode ‘Wetenswaardig’. Dat wil zeggen dat wij de Nederlandse taal, aardrijkskunde, biologie, geschiedenis en burgerschap gecombineerd aanbieden. De kinderen ontwikkelen op deze manier een bredere kennis over de wereld en dat heeft dan weer een positieve uitwerking op de ontwikkeling van de Nederlandse taal.
Extra Begeleiding
Het kan natuurlijk voorkomen dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Dit kan bijvoorbeeld wanneer het leren minder makkelijk verloopt maar ook wanneer het leren juist heel goed verloopt.
Leerlingen die meer moeite hebben met bepaalde vakgebieden, worden zoveel mogelijk in de klas door de leerkracht begeleid. Waar nodig, wordt buiten de groep ondersteuning gegeven, bijvoorbeeld onder leiding van een van onze onderwijsassistenten.
Voor leerlingen die juist meer uitdaging aankunnen, geldt op de eerste plaats hetzelfde; zij worden zoveel mogelijk in de klas door de leerkracht uitgedaagd.
Meer- en/of hoogbegaafde kinderen bieden wij de kans deel te nemen aan onze groep: ‘De Onderzoekers’. Tijdens dit moment worden deze leerlingen buiten de klas begeleid door onze MHB-specialist. Zij werken dan aan uitdagende projecten en ontwikkelen hun executieve vaardigheden. Dat zijn vaardigheden waarmee we ons gedrag kunnen reguleren. Deze vaardigheden helpen ons:
…om te beslissen op welke activiteiten of taken we onze aandacht richten en welke we kiezen om uit te voeren;
…om ons gedrag te organiseren en korte termijn behoeften opzij te schuiven ten gunste van lange termijndoelen;
…om onze activiteiten te plannen en organiseren, onze aandacht ergens op gericht te houden en de uitvoering van een taak vol te houden;
…om onze emoties te reguleren en onze gedachten te monitoren, zodat we efficiënter en effectiever kunnen werken.
In nauw overleg met onze kwaliteitscoördinatoren zoeken wij altijd naar de juiste ondersteuning voor uw kind.
Instructiemodel EDI
Lessen geven wij, waar toepasbaar, volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Dit model ondersteunt leerlingen bij het geleidelijk en stapsgewijs eigen maken van de nieuwe lesstof en vaardigheden.
Dit stapsgewijs aanbieden gaat volgens de zogenoemde ik, wij, jullie en jij-fases. De leerkracht doet de vaardigheid eerst voor (ik) en daarna doet de leerkracht dit met de kinderen samen (wij). Vervolgens oefenen de kinderen de vaardigheid samen (jullie) en tot slot alleen (jij).
Om de betrokkenheid te vergroten maken wij gebruik van beurtstokjes, wisbordjes en stellen we veel controle van begrip vragen.
Bewegingsonderwijs
Op basisschool Develhoek besteden we veel aandacht aan de motorische ontwikkeling van kinderen. Er worden vanaf groep 1 basisvaardigheden aangeleerd, zodat kinderen zich competent voelen om op latere leeftijd te blijven bewegen.
Vanaf groep 3 besteden we 90 minuten per week aan bewegingsonderwijs in de grote gymzaal. Deze lessen worden verzorgd door onze vakleerkrachten.
Binnen de gymlessen staat spelplezier centraal. De kinderen leren in een veilige en uitdagende omgeving bewegen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de sociaal-emotionele vaardigheden. Deze vaardigheden zijn belangrijk om bijvoorbeeld een spel te kunnen spelen met andere kinderen en om te gaan met winst en verlies.
Buiten de lessen om, motiveren wij kinderen ook mee te doen aan buitenschoolse sportevenementen. Zo zijn wij bijvoorbeeld ieder jaar ruim vertegenwoordigd op het schoolvoetbal- handbal- en korfbaltoernooi.
Engels
Wist u dat kinderen op jonge leeftijd het gemakkelijkst een nieuwe taal aanleren? Daarom werken wij vanaf groep 1 aan de Engelse taalvaardigheid. Op diverse momenten in de week staat Engels op ons rooster. In de kleutergroepen ontwikkelen wij de Engelse taalvaardigheid vooral spelenderwijs en doormiddel van liedjes, in de groepen 3, 4 en 5 werkend aan basisvaardigheden zoals lezen, praten en woordenschat en in de groepen 6, 7 en 8 komt daar schrijven en begrijpend lezen bij. Jaarlijks hebben wij een Engelse dag waarbij wij de hele dag in het Engels bezig zijn rond een terugkerend thema. In de school en in de klassen komt u diverse Engelse uitingen tegen.
Kanjertraining
Bij ons op school staat het welbevinden van de kinderen hoog in het vaandel. We besteden dan ook veel tijd en aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Wij maken hierbij gebruik van de Kanjertraining. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties en geeft de kinderen inzicht in hun karaktereigenschappen.
Bij de kleuters maken de kinderen kennis met de Kanjertraining. In een doorgaande lijn tot en met groep 8 worden onder andere de volgende vaardigheden aangeboden:
- Met gevoelens van jezelf en de ander kunnen omgaan.
- Complimenten geven en ontvangen.
- Grenzen aangeven.
- Je mening durven geven zonder iemand te kwetsen.
- Vriendschappen onderhouden.
- Zelfvertrouwen en zelfrespect ontwikkelen
Er worden gedurende het schooljaar verschillende werkvormen gebruikt uit de methode: zo zijn er diverse oefeningen, groepsgesprekken en Kanjerspellen. Ouders worden om het jaar uitgenodigd om Kanjerlessen in de klas mee te doen.
Op onze school gaan we uit van goede bedoelingen van de ander, en leren we de kinderen vanuit een positieve houding met elkaar om te gaan. Kanjertraining vraagt om een goede samenwerking tussen ouder – leerling – school.
Tot slot is er op school een pestprotocol aanwezig. Deze is opgesteld vanuit de Kanjertraining.
Kijk voor meer informatie op: www.kanjertraining.nl
